Fusion
Kommende dansk rollespil anmeldt af Ask Agger - 5/10-99
 
  Fusion er et dansk rollespil vi har ventet længe på. Spillets ramme er en dyster vision om de små fortællinger og personlige dramaer, som gemmer sig i det danske samfunds furer og sprækker. Som detektiver går spillerne på opdagelse i dagligdagens skæbner og fortabelser - Fusion er et spil, der beskæftiger sig med rigtige menneskeskæbner.

Regelsystemet til Fusion er enkelt og veldesignet. Der er plads til variation og dynamik, uden at spillet bliver tynget ned af omstændige regler eller unødvendige detaljer. Reglerne er baseret på at rulle en forbandet masse d6'ere og tælle 6'ere. Derved er der fælles aner med blandt andet Shadowrun, Star Wars og Storyteller. Fusions regelsystem er nemt at gå til og logisk i sin opbygning.

Fusions stærkeste kort er konceptet omkring skæbne. Alle personer i spillet har positive og negative skæbnetræk, der præger personligheden og sætter en dynamisk klangbund for spillets udvikling. I bedste Noir-stil illustrerer spillet, hvordan mennesker følger, kæmper imod og forføres af deres skæbner. Skæbnekonceptet har elementer til fælles med både Kult og Theatrix, og det er ikke et dårligt selskab at være i, når det gælder spildesign.

Fusion er et rollespil skrevet af erfarne rollespillere til erfarne rollespillere. Der tages ikke meget hensyn til førstegangsspillere eller den yngre læserskare. At spillet henvender sig til et ældre publikum er et godt valg, men det er ærgerligt, at Fusion udelader et forklarende afsnit om rollespil og gennemgående praktiserer et indforstået sprog, der kræver forhåndskendskab til rollespil. Fusion er trendy og har derfor potentiale til at indvie et nyt og voksent publikum til rollespilsmediet. Desværre forbipasses denne chance på grund af den manglende imødekommenhed.

Når Fusion har valgt at gå efter de erfarende rollespillere, er det lidt synd, at der ikke kommer flere gode råd og overvejelser over disken. Kapitlet om at lave historier til Fusion opremser en stribe fede plot-ideer, men vejledningen i at lave scenarier og køre en kampagne er overfladiske set i lyset af forfatternes store erfaring og den efterhånden stolte tradition på netop dette område i dansk rollespil. Man kunne ønske, at forfatterne i større grad havde samlet de erfaringer, som gennem tiden er kommet frem i Fønix, på scenarieforfatterweekender, til Fastavals Dag 0 arrangementer med videre.

Fusion har en unik dansk stil og et modent forhold til rollespil som medie. Med en socialrealistisk vinkel dykker vi ned i den verden, vi kender fra film som Pusher, Besat, Riget og I Kina spiser de hunde. Der er langt til klassiske fantasyeventyr med prinsesser og drager - og godt for det. Spillets danmarksbillede er spidsfindigt opbygget med satire og karikerede karaktertegninger, der gør spiloplevelsen vedkommende, og som vidner om den flid og lyst forfatterne har lagt bag projektet. På unik vis er Fusion både for sjov og for alvor, både spændende, grinagtigt og uhyggeligt, og både for voksne og barnerøve.

Det København, som Fusion indtegner, har fokus på almindelige mennesker og deres historier. Det gør spillet vedkommende, men desværre også en smule trivielt og banalt. Det kan i længden blive kedeligt at løse banale sager for klienter, der altid skjuler noget og prøver at tage røven på en. De seks scenarier, som er inkluderet i bogen er generelt ganske udmærkede, men man savner hele tiden fortællinger, der i større grad rejser mystik, konspirationer og frygt omkring samfundets overordnede udvikling. Hermed ikke sagt at spillerne hver dag skal rede verden, men man længes efter en følelse af, at der er noget mere under overladen, at verden har dynamik og udvikling. Det, jeg savner, finder man for eksempel i White Wolfs science-fiction spil Trinity og Paul Hartvigsons Copenhagen by Night-serie i Rollespilsmagasinet Fønix.

Som produkt er Fusion en lækkerbisken med gennemført stil i både sprog, layout og illustrationer. Kombinationen af fotografier og tegninger tager læseren ved hånden og fører ind i en blandingsverden af fiktion og facts, virkelighed og fantasi.

Det er dansk, og det er godt.

Spillet udkommer i form af en bog på godt 150 sider, der gerne skulle være på gaden inden Fastaval 2000. Fusion er skrevet af Palle Schmidt og Malik Hyltoft.